nieuws

Noord: krachtige samenwerking tussen zorg en welzijn

 

In Noord werken welzijnsorganisaties nauw samen met het BovenIJ-ziekenhuis in het programma Beter Samen in Noord. Welzijn op Recept vormt daar een succesvol onderdeel van. Tobias Ebbers, manager van Civic in Amsterdam Noord en lid van het kernteam WoR, merkt hoeveel je gedaan krijgt als je elkaar niet als concurrenten, maar als samenwerkingspartners ziet. “Wij stellen allemaal de Amsterdammer centraal. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet.”

16 december 2025

 

Hoe is de samenwerking ontstaan?

 

“De welzijnsorganisaties Civic, Doras en Dock, die ieder een deel van Noord onder hun hoede hebben, werkten al langer samen en zijn heel erg transparant in hun communicatie. De lijntjes zijn kort. We kennen elkaars rugnummers en telefoonnummers. Vanaf het begin af aan bespreken we met elkaar: hoe doe jij dit eigenlijk? Hoe werkt dit? We kunnen ook elkaars WoR cijfers zien in de stedelijke monitor of opvragen.”

 

“Ons voordeel was dat het BovenIJ-ziekenhuis een maatschappelijk betrokken organisatie is die buiten de reguliere kaders van de zorg denkt. Het bestuur en vele medewerkers hebben aandacht voor het algehele welzijn van de noorderling. Er werkten al maatschappelijk werkers, met wie welzijnswerkers in contact kwamen. Ik besprak met het bestuur dat ook artsen en andere zorgverleners in het ziekenhuis een signalerende functie hebben. Als mensen de benodigde medische zorg krijgen en thuis weer in het gat van eenzaamheid vallen, dan hebben ze binnen de kortste keren opnieuw een zorgvraag. Kunnen we deze ondersteuningsbehoefte niet actief oppakken met Welzijn op Recept? vroeg ik. Daar stond het ziekenhuis voor open. Sindsdien verwijzen maatschappelijke werk, Beter Samen in Noord en het Taal- en Participatiecentrum Eva & Adam door naar WoR. Op managementniveau bespreken we individuele, anonieme casussen in intervisies.”

 

Waarin zit precies de kracht?

 

“De kracht van de samenwerking tussen zorg en welzijn, zit niet per se in de zorg of welzijn die we leveren, maar in ons gezamenlijke doel: wij stellen allemaal het welzijn van de Amsterdammer centraal. Los van de werkdoelen en de gemeentelijke opdracht, stellen we onszelf de vraag: is dit wat de bewoner nodig heeft? Dat klinkt vanzelfsprekend, maar is het niet. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die vooral kijken naar hun eigen rol in het grotere geheel en dit sterk afbakenen. Maar als je een gezamenlijk doel hebt, wordt je werk makkelijker als je dat samendoet. De bewoner voelt zich en wordt zichtbaar eerder geholpen.” 

 

Wat was ervoor nodig om dit op gang te brengen?

 

“In het begin vraagt het om een investering in tijd, ruimte en geld. We gaven in het ziekenhuis een presentatie over Welzijn op Recept. Daarna volgden individuele gesprekken met degenen die er niet bij konden zijn of niet meteen overtuigd waren. We deelden best practices en zorgden dat we zichtbaar waren. Tegelijkertijd is verwachtingsmanagement belangrijk. Wij stellen onze doelen niet te hoog in. Neem het BovenIJ-ziekenhuis: we zijn blij dat zij één dag in de week iets doen. Het hoeft niet meteen zeven dagen per week te zijn. We waarderen de kleine successen en bouwen daarop voort.”

 

Wat maakt het contact laagdrempelig?

 

“ZorgDomein maakt het vooral aan de artsenkant makkelijk om samen te werken. Zij kunnen daarin de dossiers zien, mensen doorverwijzen en krijgen een terugkoppeling. Dit maakt het laagdrempeliger voor ze om een recept voor welzijn uit te schrijven.”

 

“Een goede overdracht is daarbij wel belangrijk. Een arts kan iemand doorverwijzen naar WoR, maar dan is het bijvoorbeeld goed om te weten als diegene weinig mobiel is en lastig naar een buurthuis toe kan gaan. Daarnaast zie ik hoe belangrijk het is dat gesprekken door blijven gaan, ook als mensen van baan wisselen. Heel veel hangt af van de persoon. Als de maatschappelijk werker in het ziekenhuis WoR een warm hart toedraagt dan werkt het, als dat niet zo is, dan verwatert het snel.”

 

Hoe nu verder?

 

“We zijn zo positief over de resultaten dat we ons nu richten op de vraag: hoe kunnen we WoR borgen, zodat het een standaard route wordt voor de (huis)arts en maatschappelijk werker? Sociaal Werk Nederland berekende hoeveel geld we besparen als de ondersteuningsbehoefte op tijd bij welzijnswerk komt te liggen. Organisaties in zorg en welzijn zouden dit allemaal in hun jaarplannen moeten zetten. Dan komt er binnen een aantal jaren wel beweging in.”

 

“Zoek elkaar dus op en vertrouw elkaars kunnen. Want je kan zo veel van elkaar leren. Ook als iets niet goed lijkt te werken. Wij waren eerst sceptisch over het kunst- en cultuurarrangement. Tot in Noord een welzijnscoach bij een meneer thuiskwam die daar enorm veel kunstwerken had staan. Zij regelde een expositie van zijn werk in het buurthuis bij het Waterlandplein. Hij is hier zo trots op dat hij nu geregeld op eigen kracht de deur uitgaat om even een kijkje te nemen. Kijk, als je weet wat er mogelijk is, kun je mensen beter ondersteunen.”
 
 
Lees meer over het programma Beter Samen in Noord.